26 juni 2011

De God van mijn vader V

Op school leerde je ook weer van alles uit de afgelopen eeuwen en - zoals een reformatorische school betaamt - ook uit de eeuwigheid. Dat liep ook weleens door elkaar. Uit de afgelopen eeuwen leerden we dat de Rooms Katholieke kerk nóg erger was dan de gereformeerde kerk, dat Calvijn een door God geleerde was en Luther wel geroepen tot de reformatie, maar toch nog vol dwalingen. Fluks werd dan ook het rooms katholieke kind samen met het badwater weggegooid. Niet alleen letterlijk. Dat ook natuurlijk. Je ging niet om met rooms katholieke kinderen. Maar ook en vooral een heleboel traditionele, onechte dommigheden. Beelden waren verkeerd! Nou ja, om te aanbidden dan en daarom kon je er maar beter helemaal niks mee van doen hebben. De Paus, als plaatsbekledder!! van Jezus, had zelfs het tweede gebod in zijn geheel uit de Bijbel geschrapt. Gesneden beelden en daarvoor te buigen was voor hem prima! En de Paus was onfeilbaar, dus als hij iets schrapte geloofden alle katholieken dat. En de Bijbel lezen mochten ze sowieso niet. En ze geloofden écht dat een stukje brood bij het avondmaal - echarisdinges noemden zij dat - het Lichaam van Christus werd. Nou ja, dan vraag ik je. Had Luther niet terecht gevraagd wat er dan de volgende dag in de wc lag, ja, nou??? De catechismus leerde dan ook heel terecht dat we hier te maken hadden met de "paapse mis, die niet anders is dan een vervloekte afgoderij". Nou nou, staat er nog steeds in hoor, in die catechismus, die ook deel uitmaakt van de belijdenisgeschriften van de PKN. En hele volksstammen zeggen het vandaag nog net zo omdat het domme, traditionele, eigenwijze onechtheden zijn, die nu eenmaal geloofd dienen te worden omdat ze opgeschreven zijn.

2 opmerkingen:

Dorien zei

Je vervolg maakt allerlei herinneringen inderdaad steeds levendiger, zoals Ellen schrijft. Wat stonden (en staan?) die protestanten en katholieken tegenover elkaar! Maar goed dat ik me daar vroeger het hoofd niet over hoefde te breken, toen ik als niet-gelovige leerling (satanskind) werd geduld op die katholieke kloosterschool voor meisjes. Daar had ik al werk genoeg aan. Hoe had ik me in al die geloofsstrijden overeind moeten houden?

Alva heeft 'jullie' gestraft. Zoveel leerden wij. Oké, de non kwam er niet omheen dat hij wel buitenproportioneel strafte, maar dan wisten de jongedames voorgoed dat Gods toorn zo erg kon zijn. Alva kon er niets aan doen: hij was een werktuig.

Ik mocht tijdens godsdienstonderricht nooit mijn mond opendoen, maar een vroom, maar vermetel klasgenootje deed dat wel met de vraag: waarom had God die protestanten dan zulke prachtige beelden kapot laten gooien? Als Hij een mens iets kon laten doen, kon Hij ook een mens iets niet laten doen. Een vraag avant la lettre naar de 'vrije wil'....Het antwoord is nooit gegeven. Enkel een blauwe plek op haar wang van de lineaal die haar keihard het zwijgen oplegde.

Och, en zo zijn er talloze associaties.

(Even iets praktisch: intussen heb ik van allerlei gezoek op internet een akelig virus opgelopen. Mijn computer zal volledig geschoond moeten worden, dus ik zit inmiddels in een openbare bibliotheek. Ik kan de blogs volgen op mijn blackberry, maar die is vanuit mijn werk zodanig beveiligd dat ik er niet mee kan reageren op internet.)

Richard zei

Uitdagend en prikkelend 
Niet dat ik zo op het aanbidden van beelden zit te wachten, maar om het te ‘veroordelen’ als vervloekte afgoderij lijkt mij wat ver gaan. 2e gebod gaat over stieren, zonnen, baals en astarte. Als beelden zo ‘vervloekt’ zijn waarom laat God Mozes in (Ex25:18) beelden van cherubs maken. Ook David gaf een plan aan Salomo 1kron28:18 en het visioen van Ezechiel (Ez41:18) over de inrichting van Zijn tempel et beelden.
Mozes maakte een slang als beeltenis (num21:8-9) met instructie wie ernaar opkeek werd genezen. Katholieken kijken op naar een beeld van Christus.
Mbt tot verwijderen van het 2e gebod. Katholieken groeperen de geboden volgens historische joodse nummering. Luther vond de verbieding tegen afgoderij 2 delen zijn van één gebod en splitste deze gemakshalve maar even. De Roomse vulgaat bevat gewoon het volledige tweede gebod.
“non habebis deos alienos coram me non facies tibi sculptile neque omnem similitudinem quae est in caelo desuper et quae in terra deorsum nec eorum quae sunt in aquis sub terra”
Luther heeft zelf het initiatief genomen om maar een punt tussen het gebod van de joodse tekst gezet; nu we het toch over jota’s en tittels hebben (zie mat5:18).
“Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van het geen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Volgens mij verbied God niet het maken van beelden of beeltenissen van verschillende schepselen voor religieuze doeleinden die tot Zijn eer dienen. (1Kon6:29-32, 8:6-66).
Is een plaatje in een prentenboek van de zondagschool geen beeltenis? Een onze post-reformatische weergave van Zijn Heilige geest in de vorm van een duif of Christus zelf als symbool afgebeeld in de Ichtus als versiering op de bumpers van onze auto’s.
En de bekende echarisdinges discussie. Even zoeken NT staan relatief veel verwijzingen (mat26:26; mar14:22; 22:19; joh6:51; 1kor11:24) waarbij het echarisdinges letterlijk wordt beschreven. Sommige mensen hebben (voor)beelden nodig, de ene doet dit met gips, de ander met mooie lange gebeden, de ander met geweldige aardse muziek, weer een ander ziet in profetieën of genezingen. De ene laat zich opnieuw dopen, de ander is ervan overtuigd pas wedergeboren te zijn als je in tongen kunt spreken en een derde mag zich pas christen noemen als hij/zij belijdenis heeft gedaan.
Elkaar veroordelen? Paulus waarschuwt er wel voor in Rom14. Het is soms makkelijk een andere christen dommig of dwaas te noemen? Maar wat schiet je ermee op? Om maar in de lijn van Paulus te blijven(Rom14:10) .. Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden. Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren.
We hebben werk genoeg te doen op deze wereld ipv elkaar –al eeuwen- te bestrijden. Erasmus werd in zeker zin wel door God geleid. Hij nooit tot de gelederen der ‘protestanten toegetreden’. Vond dat Maarten Luther te hard van stapel liep. Hij vond dat men moest proberen de eenheid in kerk altijd moest zien te bewaren, door meer te letten op wat de christenen met elkaar deelden dan op wat hen scheidde.

Campo Minado! Yellow&Blue